My opinion Andrés Oppenheimer : Ecuador's free press in trouble | www.azstarnet.com ® 7/13/08 7:27 AM

Arizona Daily St

www.dailystar.com® @www.azstarnet.com®

Published: 07.13.2008

My opinion Andrés Oppenheimer : Ecuador's free
press in trouble

My opinion Andrés Oppenheimer

Don't be fooled by the legal shenanigans surrounding Ecuador's populist President Rafael Correa's seizure of 195
companies from a Miami-based family involved in a major banking scandal in the 1990s.

The whole thing is a political scheme by Correa to grab the group's three television stations, put government
loyalists at their helm and control the airwaves to win a September referendum that would allow him to tighten his
grip on the country and seek re-election.

According to Correa's account of last week's events, Ecuadorean police following orders of the government's Deposit
Guarantee Agency took over TC-Television, Gamavision, Cablevision, La Troncal Sugar Mill and dozens of insurance,
construction and other companies that belonged to the Isaias Group in a measure allegedly aimed at doing justice
to the failed business empire's remaining creditors.

Economy Minister Fausto Ortiz resigned in protest.

The Deposit Guarantee Agency says it is trying to recover $661 million allegedly embezzled by the Isaias Group,
which owned the Filanbanco financial empire until it was turned over to the government in 1998.

Regardless of whether the Isaias Group — led by brothers Roberto and William Isaias — were responsible for a
major embezzlement and fled to the United States to avoid prosecution or, as they say, were victims of a financial
crisis that led nearly 30 Ecuadorean banks to go under that year, the seizure of their television stations has all the
signs of an all-out government attack on freedom of the press.

Consider:

If the seizure of the Isaias' group TV networks, which account for about 40 percent of the country's nightly news
audience, were purely a move to sell the companies and use the proceeds to pay creditors, Correa would have
asked an accounting firm to put an independent caretaker at their helm.

Instead, Correa named the head of Ecuador's government television station, Enrique Arosemena Robles, as the
head of the networks. And former Correa press aide Jose Toledo was named vice president of news for the stations.

Worse, the owners of several of the television channels say they acquired the stations from the Isaias brothers
several years ago and have nothing to do with the Filanbanco scandal. Estefano Isaias, brother of Roberto and
William, who faces no charges in the banking scandal in Ecuador, told me he bought TC-Television about 10 years
ago. Similarly, Alvaro Dassum says he — and not the Isaias brothers — is the owner of Gamavision.

The Correa government will have to start legal proceedings to determine the real owners of the TV stations, which
will take months, if not years. In the meantime, the government will control three new propaganda channels at a
critical time, when Correa badly needs free advertising to win the upcoming constitutional referendum.

"The whole purpose of this was taking over the television stations, because Correa was going down in the polls and
he needed to do something to boost support for a referendum that is losing public support," Estefano Isaias told me
Wednesday.

http://www.azstarnet.com/sn/printDS/247896 Page 1 of 2



My opinion Andrés Oppenheimer : Ecuador's free press in trouble | www.azstarnet.com ® 7/13/08 7:27 AM

On Monday, government regulators closed down Radio Sucre, a Guayaquil radio station that often criticizes the
government, citing alleged technical irregularities with its license.

Last year, Correa took control of El Telegrafo newspaper, which was involved in a major financial scandal. But
instead of selling it, he kept it and turned it into a government mouthpiece.

"These are very alarming signs for the future of press freedoms in Ecuador," Enrique Santos Calderon, a vice
president of the Inter-American Press Association, told me.

My opinion: I agree. Correa won the presidency on an anti-corruption, pro-democracy platform, but has turned into
an arrogant autocrat who — like his close friend, Venezuela's Hugo Chavez — is silencing the opposition to pass a
Constitution that suits his main goal: staying in power indefinitely.

E-mail Andrés Oppenheimer, a Latin America correspondent for the Miami Herald, at aoppenheimer@miamiherald.com.

All content copyright © 1999-2008 AzStarNet, Arizona Daily Star and its wire services and suppliers and
may not be republished without permission. All rights reserved. Any copying, redistribution, or
retransmission of any of the contents of this service without the expressed written consent of Arizona Daily
Star or AzStarNet is prohibited.

http://www.azstarnet.com/sn/printDS/247896 Page 2 of 2



